Az emlékezés pszichológiája
Az emlékezet éppen olyan tudás, mint bármely
másik, akárcsak a többi, a kihasználatlanság révén idővel ez is elkopik. Azonban
az sem felejthető, hogy az emlékek még a legértőbb kezek között is
cserbenhagyhatják az embert. Az amerikai pszichológus, Daniel Schacter szerint
az emlékezetnek 7 fő hibája, vagy ahogyan ő nevezi, bűne van: az elhalványulás,
a szórakozottság, a rövidzárlat, a téves attribúció, a szuggesztibilitás, az
elfogultság és a makacsság bűne. Az első három bűn a felejtés különböző fajtáit
foglalja magába, a következő három a disztorciókra utal, míg utolsó bűn azon
emlékekre vonatkozik, amelyektől mindennél jobban szabadulni szeretnénk,
azonban képtelenek vagyunk rá.
Idővel
az emlékek tehát nemcsak a feledés homályába merülhetnek, hanem akár új életet
is nyerhetnek azáltal, hogy felidézzük őket. A rekollekció során ezek azonban
gyakran megváltoznak, módosulnak. A negatív, vagy kényszergondolatokat
leszámítva az emberek hajlamosak a szebb dolgokra emlékezni. De ez valóban
emlékezet, vagy inkább valami más? Az elmúlt pár évtizedben igencsak népszerű ággá
nőtte ki magát a nosztalgiakutatás. A „nosztalgia” kifejezést az 17. század
végén alkotta meg Johannes Hofe a görög hazatérés és fájdalom szavak
összetételéből. A szó tehát eredetileg a ma honvágynak nevezett jelenséggel
volt rokonértelmű kifejezés, ekkor azonban még egyfajta pszichiátriai
rendellenességként kezelték. A két kifejezés jelentéstartalma mára már külön
vált, azonban néhol még ma is rossz ómennek, tekintik azt, ha valaki túl
sokszor réved vissza a múltba. Ez azonban sokkalta több, mint a múlt utáni
sóvárgás. Az ember tulajdonképpen kontextusba helyezi megmaradt emlékképeit, és
egy történetet alkot belőlük. Az ezt kutató pszichológusok szerint ez a
jelenség nemcsak növeli az emberek önbizalmát, de még identitásképző hatása is
van, hiszen a nosztalgia a már átélt tapasztalatokat formálja újra, s ennek
során a már még többet tapasztalt ember képes át- és újraértékelni a múltat.
Jan
Assmann úgy értelmezi a múltat, mint a puszta emlékek rekonstrukciója, szerinte
ugyanis a múlt azáltal keletkezik, hogy az ember viszonyba lép vele. Ezek
alapján, ha felvetjük a kérdést, hogy régen valóban jobb volt-e, akkor sajnos
nemleges választ kell adnunk. Minden időnek megvannak a maga szépségfoltjai, de
a jelenben elszenvedett károk, amelyek még frissen élnek az emberben
elhomályosítják azokat, így a múltat gyakorta ítéljük jobbnak. Elizabeth Marsh
szerint a múlt újra élése, vagy újra mesélése tehát nem teljesen azonos a
visszaemlékezéssel. Maurice Halbwachs szerint, ahol a múltat már nem élik, nem
tartják az emlékezetben, ott működésbe lendül a történelem. A történelem sok
minden lehet. Egy megfogalmazás szerint az igazi történelem nem más, mint
korábbi történetekből leszűrt valódi tényanyag, amely már senkinek nem jelent
semmit, nem fűződik sem személyes emlékhez, sem identitáshoz.
Felmerül
a kérdés, hogy akkor az „oral history” valóban history? A válasz igen, persze
ha kellő műgonddal kezeljük. Nem szabad ugyanis elfelejtenünk az embereket sem,
akik ott voltak, meg- és átélték azokat a bizonyos eseményeket. Habár mint
fentebb említettük, bizonyos elméletek szerint a „valódi” történelem
tárgyilagos, mondhatni távolságtartó, néha mégis jobb más szemüvegén keresztül
megvizsgálni az eseményeket. Hiszen ők voltak ott, s nem mi. Mivel úgy tűnik,
hogy az emberek többsége inkább pozitív fényben szereti láttatni a múltat, a
negatív dolgok sokszor hajlamosak elvészni. Szerencsére a tömérdek mennyiségű
hátrahagyott írott és képi forrásoknak köszönhetően a múlt „szépséghibái” is
rekonstruálhatók.
Mindezekből
kiindulva arra a döntésre jutottunk, hogy a Nem
mindennapok az Olympiában című háromrészes sorozatban, azon szépségfoltokat
emeljük ki a pécsi Olympia történetében, amelyek már-már a feledés homályába
vesztek volna hacsak nincs egy szemfüles riporter, vagy egy mindenbe belefáradt
vendég, akik megörökítik ezeket a kisebb-nagyobb negatívumokat. Az ezt követő
cikkek tehát eltérő szemszögből világítják majd meg az olyan problémákat,
amelyekkel a vendégeknek, vendéglátósoknak, vagy a város lakosainak kellett
szembenézni. Minden cikk más, és más, egy dolog azonban közös, és az az
Olympia…
Felhasznált irodalom
Assmann,
J. (2013). A kulturális emlékezet - Írás,
emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban.
Budapest: Atlantisz.
Marsh,
J. E. (2007). Retelling is not the same as recalling: Implications for memory. Current Directions in Psychological Science, 16(1), 16-20.
Routledge
C., Arndt, J., Wildschut, T., Sedikides, C., Hart, C., Juhl, J., Vingerhoets,
A. J., & Scholtz, W. (2011). The
past makes the present meaningful: Nostalgia as an existential resource. Journal
of Personality and Social Psychology, 101, 638-652.
Schacter,
D. L. (1999). The seven sins of memory: Insights from psychology and cognitive neuroscience. American Psychologist, 54(3), 182-203.
Sedikides,
C., Wildschut, T., Arndt, J., & Routledge, C. (2008). Nostalgia: past,
present, and future. Current Directions in Psychological Science,
17, 304-307.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése