Elégedetlen
elégedetlenkedők, avagy panaszáradat az Olympiáról
Az
emberi tűrőképesség korántsem végtelen, és az igazság az, hogy senki sem képes
olyan mélyre temetni a dühét, hogy az egyszer ki ne törjön. Szinte mindenki
átérezheti Charles Martin szavainak súlyát. Habár az amerikai szerző szeme
előtt valószínűleg nem éppen panaszkodó vendégek sorai, vagy bosszús szomszédok
lebegtek, de ők sem kivételek ez alól.
Minthogy a legtöbb vendéglátóhely
forgalmas utak találkozási pontjainál és a magánházak sűrűjében kap helyet, így
szinte lehetetlen elkerülni a szomszédok rosszalló tekinteteit, amikor kicsit
magasabbra rúg a zsivaj, vagy amikor egy örömittas társaság a hajnali órákban
próbál ráakadni a hazavezető útra. Persze nem a rosszalló pillantás, vagy éppen
egy mély álomból felébredő szomszéd bajsza alatt elmormolt átok jelenti a
gondot, hanem az, ami ezután következik:
A
szórakozóhelyek, kiskocsmák állandó vendégei a rendőrök, akiket a legtöbb
esetben az álmukból felvert szomszédok riasztanak, sőt gyakran odáig is fajul a
helyzet, hogy, egy-egy felbőszültebb lakos, aki nem képes tovább tűrni,
feljelenti az adott kocsmát, bárt, vagy diszkót.
Habár
arról nem tudunk, hogy valaha is feljelentették-e az Olympiát rendbontásért,
vagy a hangos zene miatt, azonban sikerült olyan újságcikkekre akadnunk, ahol a
közeli lakosok, vagy éppen maguk a vendégek fejtik ki nemtetszésüket valamilyen
okból kifolyólag.
Tény,
hogy a vendéglátósoknak egyáltalán nincs könnyű dolguk, néha éppen az váltja ki
a vendégek legnagyobb ellenszenvét, amikor éppen az ő kedvükben igyekeznek
járni. Példának okáért, a Dunántúli Napló
egyik cikke arról számol be, hogy a vendégek túl hangosnak találják azt a
felújítást, amely az ő jövőbeli kényelmüket szolgálná. [1]
Egy másik cikk
pedig felveti a kérdést, hogy miért
nincsenek műsorok a szórakozóhelyeken? [2] A fenti kérdésből kitűnik, hogy nem csak a vendéglátósóknak, de
maguknak a vendégeknek is feltűntek bizonyos problémák. Az fellépőkön gyakran
erőt vesz a fáradtság, hangjuk rezignáltságot tükröz, előadásuk pedig
vontatott.[3] De ez még nem is akkora
probléma, hiszen a vendégek nagyrésze még csak figyelemre sem méltatja őket.
Sőt az egyik színész szerint „most ragyogó közönségük van”.[4] Demjén Anikó debreceni
tanárnő arra panaszkodott, hogy a tejbisztrón kívül egyetlen olcsó étkezőhelyet
sem talált Pécsett. [5]
Sajnos azonban az egekbe szökkenő árak ellenére sem
lehet azt mondani, hogy tökéletes a kiszolgálás. Az egyik cikk írója például
arra tesz panaszt, hogy a kóla, amelyet rendelt nem eléggé hideg, ezért inkább
egy jeges limonádét kér helyette. A pincér válaszul egy pohár jeget hoz a kóla
mellé. [6]
Kérek négy üveg Szalon sört.
— Nincs, kérem.
— Akkor Kinizsit kérek.
— Az sincs, kérem. Csak Délibábot tudunk adni. — Egyébként is rendelet van rá, hogy elsőosztályú helyen Szalon sört nem árulhatunk és Kinizsit is csak néha…
— Akkor kérek négy üveg Délibábot és a panaszkönyvet.[7]
A
fenti kis részletet szintén egy rossz szájízzel távozó vendég emlékei szülték.
Ebben arról olvashattunk, hogy habár az Olympia rendelkezik első és
harmadosztályú részleggel is, azonban úgy tűnik, mintha felcserélték volna a
jelzőtáblákat. A cikk szerzője, Bertha Bulcsu papírra vetett sora legalábbis
erre engednek következtetni. A cikkből kiderül, hogy harmadosztályon dolgozó
pincérek és kollégák nem csak sokkal tisztelettudóbbak, de kedvesebbek is az
odalátogató vendégekkel, s nem véletlen, hogy ott az olcsóbb árak ellenére is
versenyképes a forgalom. Az 1965-ös évben történt, hogy egy az I. osztályon
mulatozó vendék egy szendvicset szeretett volna elfogyasztani az italához, erre
a pincér, kicsit sem tiszteletteljes, sőt már-már számonkérő hangon jelentette
be, hogy: „Kérem, ez elsőosztályú hely, mi itt nem tartunk szendvicset. Tessék
talán valamilyen harmadosztályú helyre átmenni…”. [8] Még ha a hangszínét
figyelmen kívül is hagyjuk, akkor is tény, hogy egy szendvics elkészítése nem igényel
pár perc ráfordításánál többet, főleg, hogy az elsőosztályon is ugyanúgy
árusították, mint a második-, vagy a harmadosztályon, de ezt jobb nem is
firtatni…
A
panaszáradat persze itt még korántsem ért véget. Szintén egy 1965-ös cikkben
egy pár kért segítséget, amikor egy zártkörű rendezvényen vettek részt.[9] Elmondásuk alapján a
vendégek művelt emberek, jogászok, joghallgatók voltak. Az étteremben azonban
„pokoli bábeli zűrzavar kerekedett abban a pillanatban, amikor a zenekar
rázendített”. [10]
Volt, amikor azt hitték, hogy összedől az Olympia.
Nem
szabad azonban elfelejteni azt sem, hogy bárkinek lehet néha rossz napja,
amikor úgy véli, hogy jobb lett volna inkább ágyban maradni, mintsem munkába
menni. Meglehet, hogy minden egyes cikk sorai között csak egy borongósabb nap
eseményei bújnak meg. Lehet, hogy a tapintatlan pincér pont egy durva
szakításon esett túl, s az is lehet, hogy a színészek játékán is csak egy
hosszú út fáradalmai hagytak nyomot. De persze ez sem igazi felmentés, hiszen a
vendéglátósok tudják leginkább, hogy „mindig a vendégnek van igaza”.
Felhasznált
cikkek
Dunántúli
Napló: 1979-03-28 / 86. szám (6. old.)
Dunántúli Napló: 1968-07-27 / 175. szám (3. old.)
Dunántúli Napló: 1971-08-25 / 199. szám (3. old.)
Dunántúli Napló: 1965-03-30 / 75. szám (5. old.)
Dunántúli Napló: 1968-07-27 / 175. szám (3. old.)
Dunántúli Napló: 1971-08-25 / 199. szám (3. old.)
Dunántúli Napló: 1965-03-30 / 75. szám (5. old.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése