Míg korábbi cikkünk egy általános bevezetőnek tekinthető, amely rövid
körvonalakban festi meg az egykori Olympia történetét, addig az alábbi cikk az
átlagtól eltérő, a sokkal különlegesebb, mondhatni pikánsabb részleteket veszi górcső
alá, s állítja reflektorfénybe.
Már a cím maga is sokat sejtető, ámde egyben félrevezető is,
ugyanis a „sötét oldal” szóhasználat sokak szerint a konnotatív síkon egyfajta
pejoratív jelentéstartalmat hordoz magában. Az effajta kritizálás azonban távol
áll tőlünk, s nem célunk a továbbiakban leírt rendezvényeket és műsorokat
egyfajta negatív lepelbe burkolni. Mindössze néhány dologra szerettünk volna
rávilágítani:
Az egyik ilyen dolog nem más, mint a sokak által tabuként kezelt
erotika, illetve szexualitás, amely két téma gyakran összemosódik, s ha
jelentésük nem is teljesen azonos, mindenképpen közel állnak egymáshoz.
Akármilyen perspektívából közelítjük is meg a témát, tény, hogy ez már az idők
kezdete óta jelen van, s valószínűleg mindig is jelen lesz.
A másik ok, amiért ezen címválasztással, illetve témaválasztással
éltünk, az pedig nem más, mint a sötétség egyik rokon értelmű szava, a homály. Azok,
kik egykoron az Olympia törzsvendégei voltak, vagy esetleg itt ünnepelték a
szalagavatójukat, még biztosan emlékeznek jó pár dologra. A hangos zene, a
hosszú táncmulatságok, a barátokkal történő örömittas, helyenként humoros beszélgetések
biztosan jól belevésődtek az emlékezetekbe.
Azonban akadnak olyan dolgok, műsorok is, melyekre csak kevesen emlékeznek, s talán már az idő homályába vesztek volna, ha nem örökítik meg őket az utókor számára. Ilyenek azok a műsorok és események, amelyeket csak kevesen láttak, mivel a késő esti órákban történtek, s amelyeket a továbbiakban közlünk.
Azonban akadnak olyan dolgok, műsorok is, melyekre csak kevesen emlékeznek, s talán már az idő homályába vesztek volna, ha nem örökítik meg őket az utókor számára. Ilyenek azok a műsorok és események, amelyeket csak kevesen láttak, mivel a késő esti órákban történtek, s amelyeket a továbbiakban közlünk.
A pécsi Olympia „sötét” oldala
Nőimitátor, 300 forintos nő és szex-show a színpadon
Nőimitátor, 300 forintos nő és szex-show a színpadon
Pál Mihály domborműve az Olympia nyugati homlokzatán (Életöröm II.)
Uránváros
két dologról ismeretes igazán, az első az uránérc bányászata, amiről a lakótelep
a nevét is kapta, illetve az Olympia, ami a 20. század második felében az egyik
leginkább közkedvelt pécsi szórakozóhely volt.
A
legfőképp bányászok által látogatott Vendéglátó Kombinátban gyakorta tartottak
politikai megbeszéléseket, magyar és külföldi párt- és munkásküldöttségeket
fogadtak itt, illetve versenyeket, bemutatókat szerveztek a nagyközönség
számára. Esténként azonban a szórakozás, a dübörgő zene, a táncparketten kopogó
cipők, s a poharak csörömpölése vette át a szerepet. Talán még sokan emlékeznek
az itt tartott sváb- és cigánybálokra, szalagavatókra, a farsangi és gólyabálokra.
Arra azonban vélhetően kevesebben, hogy olykor kik is szórakoztatták a
bárműsorok örömittas és bormámoros vendégeit.
A
hetvenes években például egy jugoszláv vendégművész, „Gabi” táncolt az Olympia
színpadán. Produkciójáról Nappal férfi –
éjjel „nő” címmel a Dunántúli Napló is tudósított:
„…és
akkor vörös lepelben belibben a barna lobonc-hajú lány. Kecses mozdulattal
megszabadul a könnyű belépőtől, majd egynéhányszor megperdül a parketten, aztán
évődni kezd a férfi vendégekkel. Történetesen egy teljesen megbűvölt koros, kopasz
úr ölébe pilled. […] Ezt követően jól kivitelezett csípőmozgással
úgy siklik el az asztalok előtt, hogy a merészebb férfiúk már csak bódító
orgonaillatát simogathatják. Látható
még: a táncosnő csábos vonaglása csöppnyi alsóban. Szemtanúi lehetünk a karcsútestű lány
ismételt vetkőzésének, amikor csipkés felső fehérneműjét diszkréten összefogva
maga előtt tartja. Befejezésül, ezt a ruhadarabot, valamint hosszú barna
parókáját is maga mellé szórja. Ez a
produkció tetőpontja. A könnyű kalandot áhító sikerférfiak döbbenten mérik
végig – Gabi, az Olympia bár jugoszláv vendégművésze ugyanis férfi.” (LINK
A CIKKHEZ)
A név tehát nem elírás, az
államszocializmus puritán homlokzata mögött egy nőimitátor előadó – a húsz
esztendős Viljevac Zseljko – bukkan föl, aki fél éves magyarországi turnéja
keretében két hónapon át szórakoztatta az Olympia vendégeit.
De nem ez az egyetlen megdöbbenésre okot adó eset, ugyanis 1970-ben
szintén az Olympiában tartották meg az első „Super sex-show”-t, amelynek részleteiről
csak annyit sikerült kiderítenünk, hogy egy zenével egybekötött vetkőzős táncbemutatóról volt szó. Érdekességként
érdemes kiemelni, hogy ezeken a napokon az Olympia nyitvatartási idejét mindig
meghosszabbították.
És mit szóljunk ahhoz a nyilván nem kivételes esethez, amit László Lajos Uránbányászok című könyve is megörökít, amikor is egy bányász egy „sötétkék ruhás, platinaszőke nőt pillant meg”?
Íme:
„Átbotorkálunk a táncolók között. A nő elénk kerül.
- Nézd…!
- Mit…?
A bányászt elfutja a méreg.
- Te gyámoltalan! A talpát…!
A körömcipő talpán: 300.
- Ez a nő háromszáz forint.”
- Nézd…!
- Mit…?
A bányászt elfutja a méreg.
- Te gyámoltalan! A talpát…!
A körömcipő talpán: 300.
- Ez a nő háromszáz forint.”
Érdekes módon az alig álcázott prostitúció jelensége sem érte el a
szocialista erkölcs máskor oly éber őreinek és a „mások életét” buzgón fürkésző
hatóságoknak az ingerküszöbét.
Felhasznált irodalom:
László
Lajos: Uránbányászok. Gondolat, Bp., 1974. 126-127.
Mécs László: Nappal férfi – éjjel „nő” In: Dunántúli
Napló, 1972-08-09 / 186. szám, 5; ”Super sex-show” (Hirdetés) In: Dunántúli
Napló, 1970-06-03 / 128. szám, 7.
Pilkhoffer Mónika: Bányászat és építészet Pécsett a 19-20. században. Pécsi Bányásztörténeti Alapítvány, Pécs, 2008.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése